Le Poème électronique
Voor de wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 ontwierp architect Le Corbusier in opdracht van Philips een totaalconcept met de titel Le Poème électronique. De bedoeling van Philips was om de boodschap van vooruitgang en technische innovatie te presenteren als een kunstwerk. Het concept en het visuele deel bedacht Le Corbusier. Componist, architect en wiskundige Iannis Xenakis ontwierp het revolutionaire paviljoen waarin dit elektronische gedicht kon worden uitgevoerd. Het was de eerste multimediavoorstelling voor het grote publiek. In het gebouw vol luidsprekers en lichtbeelden konden steeds vijfhonderd personen tegelijk de acht minuten lange voorstelling ondergaan waarin film, licht, kleur, ruimte en muziek een associatief verhaal vertelden. Ten behoeve van de projecties en de akoestiek bestond het gebouw uit gebogen vlakken. Het muzikale deel van dit Poème bestond uit twee gedeelten: een elektronisch stuk gecomponeerd door Xenakis dat bij het binnengaan van de voorstelling werd afgespeeld en een elektronisch werk van Edgard Varèse. Het gebouw werd helaas na afloop van de tentoonstelling opgeblazen.
Het boek werd ter gelegenheid van dit spektakel uitgegeven door Philips en bevat beeldmateriaal dat in de voorstelling gebruikt werd. Ook staan er tekeningen in van Le Corbusier en teksten waarin hij zijn ideeën over ‘les synthese des arts’ uiteenzet. Jean Xenakis geeft uitleg over het architectuurontwerp en illustreert dit met tekeningen en schetsen. De inleidende tekst is van Louis Kalff, de ‘lichtarchitect’ van Philips.